Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nie zachował ostrożności na przejeździe kolejowym

Data publikacji 15.12.2011

Dramatyczne okoliczności tragedii powtarzających się kilkaset razy w roku zmuszają do przypominania o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach, uświadamiania, że zatrzymanie się i sprawdzenie czy nie nadjeżdża pociąg jest w stanie uratować życie. Kilka sekund, które decydują o wszystkim. Wczoraj wieczorem o tych podstawowych zasadach zapomniał 25- letni kierowca osobowego renault, który na niestrzeżonym przejeździe kolejowym wjechał wprost pod nadjeżdżający pociąg.

 

Przyczyną 98% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest nieostrożność kierowców.

Lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, jazda slalomem pomiędzy półrogatkami na przejazdach kategorii B, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów kategorii A to codzienność. Podobnie zachowują się piesi i rowerzyści.

Skutkiem braku ostrożności jest tragedia.

Nasuwa się tylko jeden wniosek. Niezależnie od środków technicznych stosowanych na podstawie szczegółowych przepisów przez zarządcę infrastruktury kolejowej, niezbędna jest kampania uświadamiająca zagrożenia wynikające z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach wśród wszystkich użytkowników dróg, utrwalająca nawyk zatrzymywania się przed każdym przejazdem.

Przejazd to skrzyżowanie linii kolejowej z drogą. Przejazd to takie samo skrzyżowanie jak skrzyżowanie drogowe. Żaden kierowca nie kwestionuje konieczności zatrzymania się przed skrzyżowaniem drogowym, gdy nakazuje to znak STOP lub sygnalizator wskazujący światło czerwone. Znajdując się na skrzyżowaniu drogowym, kierowca ma świadomość zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności i sankcji karnych związanych z nieprzestrzeganiem przepisów.

Wczoraj wieczorem w miejscowości Stara Wieś, kierujący osobowym renault 25- letni Robert S. na niestrzeżonym przejeździe kolejowym wjechał wprost pod nadjeżdżający pociąg. Kierowca nie zachował podstawowych zadsad bezpieczeństwa i nieudzielił pierszeństwa przejazdu. Na szczęście w tym zdarzeniu nikt nie odniósł obrażeń, co w dużej mierze można zawdzięczać refleksowi prowadzacemu skład maszyniście.

Policjanci z otwockiego wydziału ruchu drogowego, 25- letniego kierowcę renault ukarali 500 złotowym mandatem. Przerwa w komunikacji kolejowej na odcinku Warszawa- Dęblin, trwała do godziny 22.00.

Ponownie przypominamy:

  • Na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą pociąg ma zawsze pierwszeństwo, pierwszeństwo z racji prawa i z pozycji siły.

Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania potrzebuje nawet do 1200 metrów.

 

js/ w oparciu o mat. kampanii "Zatrzymaj sie i żyj"

Powrót na górę strony